Názory a reakce
Mystérium fotografie uchvacuje fotografy i diváky již desítky let. Tak jako grafické techniky, prošla i fotografie a její "aparáty" neskutečným vývojem, je způsobují technologické objevy fyziky a chemie. Jim v patách pádí fotografie tak rychle, že za svůj tvůrčí život vymění autor někdy i několikrát fotopřístroje i techniku výroby pozitivů. Díky elektronické podobě, různým filtrům a typům objektivů, díky možnosti ovlivňovat dobu osvitu lze vytvářet svět vlastní fantazie, ve kterém ten reálný, jenž nás obklopuje, hraje výchozí, ale nikoli konečnou roli. Do této oblasti patří i práce Petra Vápeníka.
Okouzlení přírodou, v níž hlavní roli hraje klidná či dravá řeka, vodopády, kamenné řečiště i peřeje, se promítá do velké části jeho prací. Závěrečný efekt fotografií však spoluvytváří "kovový tón", jenž umocňuje výsledný dojem. Jeho vzniku napomáhá zvolená technika. Jak sám říká: "Před pár lety jsem pro sebe objevil kouzlo infračerveného světa, skrývajícího se po většinu času mimo naše zorné pole, ale přitom o nic méně reálného než je viditelná skutečnost. Od té doby jsou pro mě až několikaminutové expozice s využitím infračerveného filtru branou do světa zviditelněného pohybu a netradičních barev."
PhDr. Duňa Panenková, kurátorka
(z materiálu vydaného k výstavě Petr Vápeník - Fotografie, březen 2014, Galerie České spořitelny, Rytířská ulice, Praha)
Odkaz na informaci o výstavě na stránkách Galerie České spořitelny
(výběr zápisů z návštěvní knihy výstavy v Galerii České spořitelny, 2014)